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dc.contributor.advisorGuarino Lo Bianco, Corrado-
dc.contributor.authorGhilardelli, Fabio-
dc.date.accessioned2015-07-08T13:26:28Z-
dc.date.available2015-07-08T13:26:28Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1889/2813-
dc.description.abstractThis work proposes an extended study on real-time trajectory planners for mechatronic systems. Designed planners are based on the so-called path-velocity decomposition paradigm, i.e. trajectories are obtained by first designing the desired geometric path and, then, by associating a time-law to the movement along it. In particular, the first proposed real-time trajectory planner (named Trajectory Scaling System) acts in the configuration space and is able to scale down the longitudinal velocity in order to fulfill a given set of constraints associated to the mechatronic system. More precisely, it manages, in real-time, kinematic constraints on joint velocities, accelerations, and jerks as well as dynamic constraints on generalized joint forces and their derivatives. The same planning scheme has been successively applied to trajectories defined in the operational space. In this case, the planner handles in real-time kinematic bounds on joint velocities, accelerations and jerks. The scaling system has been validated through experimental tests performed on an actual 6 degrees of freedom manipulator by executing a set of different Cartesian paths passing close to singular points. The last considered planning problem concerns the real-time end-effector orientation modification made in order to maintain an exact tracking of the planned time-law. Even in this case, the planning scheme has been validated through experimental tests executed on an anthropomorphic manipulator by performing Cartesian paths passing close to, or even crossing, kinematic singularities.it
dc.description.abstractLa tesi presenta uno studio estensivo sulla pianificazione di traiettorie in tempo reale per sistemi meccatronici. I pianificatori presentati sono basati sul paradigma di pianificazione denominato decomposizione velocità-percorso: la traiettoria è ottenuta come il risultato della composizione di un percorso geometrico e di una legge oraria che descrive la velocità del punto pianificato lungo il percorso. Il primo pianificatore in tempo reale presentato (denominato Trajectory Scaler System) descrive traiettorie nello spazio dei giunti ed è in grado di diminuire la velocità longitudinale per soddisfare i vincoli presenti nei sistemi meccatronici. Il pianificatore considera sia i vincoli cinematici di velocità, accelerazione e jerk di giunto sia i vincoli dinamici di forza generalizzata e di derivata di forza generalizzata agente sui giunti. Lo stesso schema di pianificazione è stato successivamente applicato per traiettorie definite nello spazio operativo. In questo caso sono stati considerati e gestiti in tempo reale i vincoli cinematici di velocità, accelerazione e jerk di giunto. Il sistema è stato validato attraverso dei test sperimentali eseguiti su un robot antropomorfo a 6 gradi di libertà eseguendo percorsi passanti nei pressi di singolarità cinematiche. Infine è stato studiato il problema della modifica in tempo reale dell'orientazione di una traiettoria per un robot antropomorfo mantenendo un esatto inseguimento della legge oraria pianificata. Il sistema è stato anch'esso validato mediante traiettorie eseguite su un robot antropomorfo compiendo traiettorie che transitano per punti di singolarità.it
dc.language.isoIngleseit
dc.publisherUniversità di Parma. Dipartimento di Ingegneria dell'Informazioneit
dc.relation.ispartofseriesDottorato di ricerca in Tecnologie dell'Informazioneit
dc.rights© Fabio Ghilardelli, 2015it
dc.subjectReal-time trajectory plannersit
dc.subjectDynamic filtersit
dc.subjectConfiguration space plannersit
dc.subjectCartesian space plannersit
dc.titleReal-time trajectory planning for systems subject to high order kinematic and dynamic constraintsit
dc.typeDoctoral thesisit
dc.subject.miurING-INF/04it
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