Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1889/2314
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Fadda, Elisabetta | - |
dc.date.accessioned | 2013-08-06T08:52:56Z | - |
dc.date.available | 2013-08-06T08:52:56Z | - |
dc.date.issued | 2013-07 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1889/2314 | - |
dc.description.abstract | Nella seconda metà del XVI secolo in Italia e in Europa si diffonde, come noto, una particolare interpretazione della ritrattistica, definibile internazionale e di corte, in cui la persona rappresentata, in una messa in posa rigidamente aulica e stereotipata, si sottrae a una condizione temporale e diventa una sorta di stemma o emblema del ritratto (Jenkins 1977; Pommier 2003). Non affronteremo in questa sede gli esiti più elevati di tale tipologia, alla cui formazione concorsero in prevalenza gli artisti fiamminghi, ma anche italiani, romani e fiorentini, ma prenderemo in esame l’attività di un pittore studiato per primo da Federico Zeri (1978) la cui attività, documentabile a Ferrara, Napoli, Roma, Parma, non doveva escludere, operando una sorta di traduzione semplificata, l’esercizio della copia. | it |
dc.description.abstract | In the second half of the sixteenth century in Italy and in Europe spreads, as is known, an international interpretation of court portraiture, in which the person represented, in a posing noble and rigidly stereotyped, escapes from a temporal condition and becomes a sort of crest or emblem of the portrait(Jenkins 1977; Pommier 2003). Omitting here the results of this higher type - the formation of which competed mainly Flemish artists, but also Italian, Roman and Florentine – we will examine the work of a painter – Bartolomeo Cancellieri - studied by Federico Zeri at the first place (1978). The activity of Cancellieri, documented in Ferrara, Naples, Rome and Parma, includes the exercise of the copy, inwhich he operates a sort of simplified translation. | it |
dc.language.iso | Italiano | it |
dc.publisher | Dipartimento Lettere, Arti, Storia e Società | it |
dc.subject | Cancellieri, Bartolomeo | it |
dc.subject | Carlo V | it |
dc.subject | Parmigianino | it |
dc.subject | Zeri, Federico | it |
dc.title | Ancora su Bartolomeo Cancellieri, pittore itinerante e sul ritratto di Carlo V attribuito a Parmigianino. | it |
dc.type | Article | it |
Appears in Collections: | 2013, IV, 1, Il viaggio |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FADDA-ancora.pdf | Articolo | 765.16 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.