Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1889/2311
Title: Unfinished. Jonathan Monk e l'Afghanistan di Alighiero Boetti.
Authors: Scotti, Marco
Issue Date: Jul-2013
Publisher: Dipartimento di Lettere, Arti, Storia e Società
Document Type: Article
Abstract: Per il progetto Untitled and Unfinished (Afghanistan) l’artista Jonathan Monk ha organizzato insieme alla gallerista Sonia Rosso una spedizione in Afghanistan, presso i laghi di Band-E-Amir, sulle cui acque Alighiero Boetti avrebbe voluto che le sue ceneri venissero disperse dopo la morte, azione che tuttavia non è mai avvenuta. Tra le difficoltà dovute alla situazione politica e a vari problemi logistici, nel 2004 Mustafa Sahibzada, un ragazzo Afghano incaricato dall'artista, seguendo le istruzioni sul luogo e riguardo alla tipologia di materiali da raccogliere, ha potuto realizzare filmati e fotografie, che hanno permesso a Monk di produrre cinque film in formato 16mm, ciascuno corredato da 16 fotografie scattate durante il percorso per raggiungere i laghi. Questo articolo si propone di ricostruire il progetto dietro l’operazione artistica, contestualizzandolo nel dibattito contemporaneo attorno alle riletture dell'Afghanistan di Alighiero Boetti.
Jonathan Monk organized, for the Untitled and Unfinished (Afghanistan)project and together with gallerist Sonia Rosso, an expedition to Afghanistan to find the Band-E-Amir lakes, where Alighiero Boetti would have liked his ashes to be scattered after his death, an action which never took place. Among the difficulties due to the political situation and various logistical problems, in 2004, Jonathan Monk had entrusted the documentation of the lakes to Sahibzada Mustafa, an Afghan boy, who,following precise instructions about the place and about the types of materials to be collected, was able to take many films and pictures and send them to the artist, who produced five films depicting the lakes in 16mm, with a strictly fixed camera shot, each one accompanied by 16 photographs taken during the route to the lakes.This article aims to retrace the project behind the artistic operation, putting the work in the context of the contemporary debate about Alighiero Boetti's Afghanistan.
Appears in Collections:2013, IV, 1, Il viaggio

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
SCOTTI-unfinished.pdfArticolo452.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.