Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1889/5283
Title: | Protocollo "Task-Mask" : l’impatto delle mascherine anti Covid-19 nella comunicazione verbale e non-verbale correlata alle emozioni universali |
Other Titles: | The "Task-Mask" protocol : the impact of anti Covid-19 masks in verbal and non-verbal communication related to universal emotions |
Authors: | Marzari, Luca |
Issue Date: | 28-Oct-2021 |
Publisher: | Università di Parma. Dipartimento di Medicina e Chirurgia |
Document Type: | Master thesis |
Abstract: | Le emozioni e la comunicazione verbale e non verbale hanno un impatto sui nostri interlocutori: le espressioni del viso, il nostro body-language, i nostri cambiamenti nella voce possono essere “colorati dalle emozioni” e avere un impatto significativo sulle nostre relazioni e sulla nostra efficacia comunicativa. Con l’introduzione delle mascherine durante la pandemia da COVID-19 quanto della nostra comunicazione emotiva è ancora efficace? Nel seguente esperimento pilota sono stati valutati alcuni video elicitors: in ogni video l’attore diceva una frase standard e poteva o meno indossare una mascherina (di diverse tipologie), esprimere col volto o meno una tra sei emozioni universali (Tristezza, Felicità, Paura, Rabbia, Disgusto, Disprezzo), e avere una voce emotiva correlata in maniera coerente con le espressioni facciali. In un'altra fase, l’attore indicava con l’indice in cam (gesto deittico). I risultati desunti dall’esperimento hanno evidenziato che dai self-report dei soggetti sperimentali esposti ai video, i filmati più coinvolgenti sul piano emotivo erano quelli in cui l’attore impiegava mimiche emotive in combinazione con voce emotiva, e quelli dove l’attore utilizzava il gesto deittico. Questi video erano anche quelli che maggiormente favorivano il cambiamento (dichiarazione di voler mettere la mascherina), specie quelli con mascherina indossata dall’attore e gesto deittico. Attraverso un confronto randomico tra risposte self-report dei soggetti sperimentali e analisi dei loro video mentre rispondevano al test (eseguita mediante il Facial Action Coding System) è stato notato che possono esistere incongruenze tra emozioni segnate e emozioni mostrate col volto (falsi positivi e negativi), e che è imprescindibile effettuare un’analisi emotivo-comportamentale dei soggetti Emotions and verbal and non-verbal communication have an impact on our interlocutors: facial expressions, our body language, our changes in voice can be "colored by emotions" and have a significant impact on our relationships and on our communicative effectiveness. With the introduction of masks during the COVID-19 pandemic, how much of our emotional communication is still effective? In the following pilot experiment some video elicitors were evaluated: in each video the actor said a standard sentence and could or could not wear a mask (of different types), express with his face or not one of six possible universal emotions (Sadness, Happiness, Fear , Anger, Disgust, Contempt), and having an emotional voice that is consistent with facial expressions. In another phase, the actor indicated with his index finger on cam (deictic gesture). The results obtained from the experiment showed that from the self-reports of the experimental subjects exposed to the videos, the most emotionally engaging videos were those in which the actor used emotional gestures in combination with an emotional voice, and those where the actor used the deictic gesture. These videos were also those that most favoured behavioural changes in subjects (declaration of wanting to wear a mask), especially those with a mask worn by the actor and the deictic gesture. Through a random comparison between self-report responses of the experimental subjects and analysis of their videos while they responded to the test (performed using the Facial Action Coding System) it was noted that there may be inconsistencies between marked emotions on self-reports and real emotions shown in their faces (false positives and negatives ), and that it is essential to carry out an emotional-behavioral analysis of the experimental subjects involved, in this or in similar experiments that contemplate the study and the elicitation of emotions through videos. |
Appears in Collections: | Psicobiologia e Neuroscienze Cognitive, Tesi di laurea magistrale |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tesi di Laurea Magistrale - LUCA MARZARI_.pdf | CORSO DI LAUREA MAGISTRALE IN PSICOBIOLOGIA E NEUROSCIENZE COGNITIVE: Tesi di Laurea Magistrale - Luca Marzari | 5.68 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.