Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1889/4943
Title: Poetiche della solitudine: da “Le Samouraï” a “Ghost Dog”
Authors: Chiesi, Roberto
Issue Date: 2021
Document Type: Article
Abstract: Le Samouraï (1967) di Jean-Pierre Melville ha ispirato un filone di imitatori e cineasti, tanto affascinati dal suo stile da volere rendergli omaggio. In Estremo Oriente, uno dei più rappresentativi esponenti del cinema di Hong Kong, John Woo, ha realizzato The Killer (1989) una sorta di falso remake che segna tuttavia una banalizzazione della poetica melvilliana; mentre lo statunitense Jim Jarmusch, con Ghost Dog – The Way of the Samurai (1999), ha reinventato con originalità i motivi della solitudine e dell’obbedienza al codice d'onore che formavano il nucleo profondo del film francese.
Le Samouraï (1967) by Jean-Pierre Melville has inspired a string of imitators and filmmakers, who were so fascinated by his style that they wanted to pay homage to him. In the Far East, John Woo, one of the most representative exponents of Hong Kong cinema, directed The Killer (1989), a sort of fake remake that however marks a trivialization of Melville’s poetics; while the American director Jim Jarmusch, with Ghost Dog - The Way of the Samurai (1999), reinvented with originality the motifs of solitude and obedience to the code of honor that formed the deep core of the French film.
Appears in Collections:Parole rubate / Purloined letters: 2021, 24

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
F24_8_chiesi_solitudine.pdf618.64 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons