Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1889/4362
Title: Diversa efficacia del trattamento cognitivo-comportamentale realizzato a distanza nel corso della pandemia da COVID-19. Un confronto tra genitore collaborante e video modeling
Other Titles: Effectiveness of remote cognitive-behavioral treatments during COVID-19 pandemic : a comparison between Parent Training and Video Modeling
Authors: Piccinelli, Erika
Issue Date: 26-Mar-2021
Publisher: Università di Parma. Dipartimento di Medicina e Chirurgia
Document Type: Master thesis
Abstract: La sindrome nello spettro autistico è un disturbo pervasivo del neurosviluppo con una sintomatologia ampiamente eterogenea da cui deriva appunto il termine spettro e che impatta principalmente le aree comunicative e sociali della vita dei soggetti colpiti. La prevalenza di questo disturbo sembra sia in forte aumento nell’ultimo decennio, ma la sua eziopatogenesi ancora non risulta chiara. La problematica maggiore è che per questa patologia non esiste ancora una cura, ma fortunatamente sono molte le terapie possibili, una delle quali è la tecnica cognitivo comportamentale chiamata A.B.A. (Applied Behavior Analysis), che al suo interno annovera varie metodologie per migliorare abilità e apprendimento tra le quali video modeling e parent training. In questo lavoro di tesi si è cercato di confrontare l’efficacia di queste due metodologie completamente erogate da remoto a seguito della pandemia da SARS-CoV-2 e della conseguente sospensione di qualsiasi attività educativa in presenza. Sono stati scelti due soggetti paragonabili tra loro per le gravi problematiche comunicative, ai quali è stato erogato il trattamento neuro-riabilitativo attraverso una delle due metodologie oggetto di studio. Attraverso l’analisi visiva delle tendenze di apprendimento dei due pazienti, si è potuto concludere che, nel nostro caso specifico, il parent training sia stata la metodologia più efficace e che la presenza di un genitore efficace sia la chiave di un apprendimento qualitativamente e quantitativamente migliore.
Autism spectrum disorder is a pervasive neurodevelopmental disorder with a broad and heterogeneous range of symptoms, hence the term spectrum, which mainly impacts communicative and social areas of the life of the subjects. It seems that the prevalence of this disorder is having a strong increase in the last decade, but its etiopathogenesis is not clear yet. The main issue concerns the absence of a treatment, although many alternative therapies are available, among which the most quoted is a cognitive behavioural method named A.B.A. (Applied Behavior Analysis). This method includes many methodologies to improve the learning capability and the skills of the patients, including video modeling and parent training. In this thesis we attempted to compare the effectiveness of these two methodologies while providing them in a full remote manner, due to the SARS-CoV-2 pandemic and the consequent suspension of all the educational activities in presence. We chose two similar subjects having serious communication problems to whom neuro-rehabilitation treatment was provided through one of the two methodologies in the study. Through the visual analysis of the learning trends of two patients, it was possible to conclude that, in our specific case, the parent training approach resulted the most effective one, confirming current evidence about the relevant role of the particular relationship between child and careers.
Appears in Collections:Psicobiologia e Neuroscienze Cognitive, Tesi di laurea magistrale

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PICCINELLI Erika_ tesi.pdf2.26 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons