Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1889/3993
Title: | Competenze emotive in etá pre-adolescenziale : uno studio interculturale |
Other Titles: | Emotional skills in pre-adolescent age : an intercultural study |
Authors: | Bosco, Mariangela |
Issue Date: | Mar-2020 |
Publisher: | Universitá di Parma. Dipartimento di Medicina e Chirurgia. |
Document Type: | Bachelor thesis |
Abstract: | Partendo dall´ipotesi di Astington e Jenkins (1999), secondo la quale il linguaggio, in particolar modo quello emotivo, influenzerebbe il processo di sviluppo della ToM nei bambini, questo studio mira ad indagare il livello di mentalizzazione di bambini appartenenti a differenti culture.
Lo studio vede coinvolti bambini con condizione socio-culturale medio-bassa (n=30), di età compresa dai 7 ai 10 anni di differenti culture, divisi in due gruppi sperimentali: uno sottoposto ad un intervento di lunga durata (10 settimane) e l'altro ad uno di breve durata (5 settimane). La mancanza del gruppo di controllo si giustifica sia con motivi di natura etica, sia con l’impossibilità di reclutare un gruppo completamente estraneo con condizione sociale e culturale equivalente.
L´intervento ha previsto attività ludiche finalizzate all'acquisizione e al miglioramento nel riconoscimento e gestione delle emozioni, abilità fondamentali per la costruzione di una competenza emotiva. I dati relativi alla competenza emotiva sono stati raccolti mediante il TVSM (Test Vocale sugli Stati Mentali) somministrato durante le fasi di pre e post training. Dai risultati emerge una differenza significativa nei punteggi del TVSM dopo l’intervento, a prescindere sia dalla durata di quest’ultimo, sia dalla cultura di appartenenza dei bambini. Starting from Astington and Jenkins hypothesis (1999), according to which language, especially emotional language, influences the development process of ToM in children, this study aims to investigate the mentalization level of children belonging to different cultures. The study involves children with medium-low socio-cultural conditions (n = 30), aged from 7 to 10 years of different cultures, divided into two experimental groups: one subjected to a long-term intervention (10 weeks) and the Other one to a short duration one (5 weeks). The lack of the control group is explained both by ethical problems and by the lack of a group completely strange to the medium-low social and cultural condition. The intervention included recreational activities aimed at acquiring and improving the recognition and management of emotions, fundamental skills for the construction of an emotional competence. The data regarding emotional competences were analyzed through the pre-post comparison of the TVSM (Vocal Test on Mental States). The results reveal a significant difference in the TVSM scores after the intervention, regardless of both the duration of the latter and the culture of belonging of the children. |
Appears in Collections: | Psicobiologia e Neuroscienze Cognitive, Tesi di laurea magistrale |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Tesi Mariangela BOSCO.pdf | 1.61 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.