Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1889/3709
Title: La comprensione parte dall'azione : analisi delle abilità scolastiche e strategie d'intervento embodied
Other Titles: Comprehension takes places from action : analysis of scholar skills and embodied intervention strategies
Authors: Brancaccio, Ilenia
Issue Date: 8-Nov-2018
Publisher: Dipartimento di Medicina e Chirurgia
Document Type: Bachelor thesis
Abstract: Questo lavoro di tesi è composto da due studi. 1)Uno studio trasversale che ha permesso di osservare l’evoluzione delle abilità scolastiche nelle classi terza, quarta e quinta della scuola primaria e prima media della secondaria (N=231). L’obiettivo è com-prendere l’evoluzione di tali abilità e dei fattori socio-emotivo-relazionali connessi al successo scolasti-co. 2)Uno studio multifattoriale che ha permesso di pensare ad una didattica embodied. Le teorie embodied sono costruite sull’assunto che l’azione sia la via principale per la conoscenza. Si ritiene che possa es-serci una facilitazione nella comprensione del testo considerando un apprendimento linguistico che coinvolge il corpo e l’azione, ma non il movimento aspecifico, bensì l’azione guidata da scopi, l’esperienza reale dei concetti su cui si costruisce il linguaggio. L’ipotesi è che una didattica embodied favorisca la comprensione del testo e il benessere scolastico. L’intervento è stato pianificato conside-rando un gruppo sperimentale e un gruppo di controllo (N=39) valutando l’efficacia del trattamento e misurando le abilità di lettura. Inoltre, è stata avanzata l’ipotesi che questo tipo di trattamento sia più efficace sugli alunni di origini non italiane perché secondo le teorie embodied avere esperienza dei concetti è un presupposto fondamentale per acquisirli indipendentemente dal significante dell’oggetto, ma comprenderne il significato. Questo studio può essere un punto di partenza per un avvicinamento tra la didattica e le teorie neuroscientifiche per costruire dei modelli d’intervento anche nell'ottica dei bisogni educativi speciali.
This thesis work is composed by two studies: 1) A cross-section study that allowed us to observe the evolution of scholastic skills in the third, fourth and fifth grades of primary and first secondary schools (N=231). Work’s purpose is to understand these skills evolution and socio-emotional-relational factors related to the academic success. 2) A multi-factorial study that allowed us to think about an embodied teaching. According to embodied theories action is the main way of knowledge. It is possible to have a facilitation in text comprehension considering a linguistic learning that involves body and action, action guided by aims and not aspecific movements, real experience of the concepts on which language is built. The hypothesis is that an embodied teaching favors the comprehension of the text and the educational well-being. The intervention was planned considering an experimental group and a control group (N= 39) evaluating treatment effectiveness and measuring reading skills. Furthermore, this hypothesis assume that this kind of treatment is more effective on non italian origin students because according to embodied theories having concepts experience is a fundamental condition to acquiring them independently of object signifier but understanding its meaning. This study can be a starting point for a new approach that combines teaching and neuroscientific theories in order to organize new intervention models, also considering special educational needs.
Appears in Collections:Psicobiologia e Neuroscienze Cognitive, Tesi di laurea magistrale

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LA COMPRENSIONE PARTE DALL'AZIONE.pdf
  Until 2101-01-01
Ricerca sperimentale3.86 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.