Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1889/3706
Title: Tecniche cognitivo-comportamentali in contesti scolastici : efficacia dell'Acceptance and Commitment Laboratory
Other Titles: Cognitive-behavioral techniques in school settings : effectiveness of the Acceptance and Commitment Laboratory
Authors: Quarta, Federica
Issue Date: 8-Nov-2018
Publisher: Università di Parma. Dipartimento di Medicina e Chirurgia
Document Type: Bachelor thesis
Abstract: In un contesto scolastico, i ragazzi si differenziano tra di loro per gli aspetti relazionali, psicologici e di apprendimento (Celi, 2015). In particolare nella ricerca sono state osservati e valutati nel tempo gli stati ansiosi, depressivi, le somatizzazioni e l’autostima. Nel singolo individuo ognuna di queste variabili contribuirà a costituire un circolo vizioso dove le prestazioni scolastiche determineranno un particolare stato psicologico e quest’ultimo influirà sulle prime. A partire dalla teoria dell’ACT (Hayes, 2004) e dal protocollo “ACT for Kids” (Murrell & Wilson, 2013), l’Istituto di Psicologia e Psicoterapia ha sviluppato un laboratorio ACT destinato all’intero gruppo classe e condotto dagli insegnanti, previa formazione. Il protocollo ACL-EGLE (Acceptance and Commitment Laboratory) è finalizzato a migliorare gli aspetti relazionali e psicologici in modo che queste variabili contribuiscano a migliorare le prestazioni scolastiche in ragazzi con problematiche relazionali, psicologiche e di apprendimento.
In a scholastic context, children differ from each other for the relational, psychological and learning aspects (Celi, 2015). In particular in the research, anxiety, depression, somatization and self-esteem have been observed and evaluated over time. In the children each of these variables will contribute to constitute a vicious circle where the school performance will determine a particular psychological state and the latter will affect the performance. Starting from the theory of ACT (Hayes, 2004) and the protocol "ACT for Kids" (Murrell & Wilson, 2013), the Institute of Psychology and Psychotherapy has developed an ACT laboratory for the whole class group and conducted by teachers , after training. The ACL-EGLE protocol (Acceptance and Commitment Laboratory) is aimed at improving the relational and psychological aspects so that these variables contribute to improving school performance in children with relational, psychological and learning problems
Appears in Collections:Psicobiologia e Neuroscienze Cognitive, Tesi di laurea magistrale

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tesi relatori.pdf
  Until 2101-01-01
Tesi sperimentale 1.04 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.