Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1889/2662
Title: Untitled
Authors: Knifer, Julije
Editors: Scotti, Marco
Zinelli, Anna
Issue Date: 1-Feb-2015
Document Type: Working Paper
Abstract: Nel marzo del 1991 il collezionista ed editore Francesco Conz, in collaborazione con il museo MSU di Zagabria, invita per una residenza dʼartista al castello di Brunnenburg di Merano alcuni artisti che avevano fatto parte di Gorgona, avanguardia croata attiva come gruppo tra il 1959 e il 1966. I cinque artisti realizzano tredici opere durante la residenza, tutte su carta dello stesso formato e di ciascuna vengono realizzate quindici copie. Queste avrebbero dovuto far parte di unʼedizione, pensata come un box, che avrebbe dovuto contenere inizialmente anche una riedizione di grande formato di sette vecchi lavori del gruppo, stampata su tela a Como - più un ottavo lavoro ottenuto dalle stesse affiancate in una striscia continua a realizzare una sorta di “opera collettiva -, delle fotografie e un video documentario. il box non sarà mai realizzato prima della morte dello stesso Conz nel 2010, sebbene tutte le sue componenti fossero state prodotte, ad esclusione della cartella che avrebbe dovuto contenerle. I lavori degli artisti sono rimasti allʼinterno dellʼarchivio F. Conz. A Brunnenburg Knifer propone il suo classico tema del “meandro”, una struttura geometrica improntata sul contrasto tra bianco e nero, adottata a partire dalla fine del 1959 come forma di “antipittura”. Nena Dimitrijević la identifica come un sinonimo della sua “identità artistica” e sostiene che egli, rifacendosi al Primary Painting e dellʼestetica dell'Hard Edge, adotta una forma di concettualizzazione della pratica artistica che viene ad identificarsi con unʼunica soluzione pittorica, un simbolo che è sublimazione di volontà radicale.
In March 1991 the collector and publisher Francesco Conz, in collaboration with the Muzej Suvremene Umjetnosti - MSU Zagreb, invited a few artists who had been part of Gorgona, the Croatian avant-garde group active between 1959 and 1966, to an artistic residency at the castle of Brunnenburg in Merano, Italy. During their residency, the five artists created thirteen works of art as well as fifteen hand-made copies of each work. All of which were created on the same size of paper. These works should have been part of a box, an art edition that initially should have included large-scale reproductions of seven of the group's old works, printed on canvas in Como, in addition to en eight obtained by merging the former in a continuous strip to create sort of a "collective work" - together with photographs documenting the residency, historical photographs and video interviews filmed in Brunnenburg. Conz died in 2010 but the box was never finished, although all of its components had been created, except for the folder that was supposed to contain them. The works of the artists have since remained in F. Conz's Archive. At Brunnenburg, Knifer proposed his classic "meander" theme, a geometric structure characterized by the contrasts between black and white, which he introduced at the end of 1959 as a form of "anti-painting". Nena Dimitrijević identified it as a synonym of his "artistic identity" and claimed that he, inspired by Primary Painting and Hard Edge aesthetics, adopted a form of conceptualization of the artistic practice which identifies with a single pictorial solution, a symbol that is the sublimation of radical will.
Description: 1_ Knifer cm 30 x 42.jpg (file jpg, 121,497 x 168, 487 cm, 72 dpi) Scansione del lavoro, eseguita dallʼArchivio F. Conz.
1_ Knifer cm 30 x 42.jpg (file jpg, 121,497 x 168, 487 cm, 72 dpi) Scan of the artwork made by Archivio F. Conz.
Appears in Collections:MoRE - Collezione Progetti

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Knifer_untitled.pdf375.81 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.