Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1889/2600
Title: The Films at the Wake. Per un catalogo
Authors: Rinaldi, Rinaldo
Issue Date: 2014
Document Type: Article
Abstract: L'importanza del cinema nell'opera di James Joyce è stata più volte sottolineata dalla critica, soprattutto negli ultimi anni: pensiamo al ruolo suggestivo delle tecniche cinematografiche, ma anche all'ampio repertorio dei film che lo scrittore irlandese mostra di conoscere per passione di cinefilo. Meno studiato da questo punto di vista è Finnegans Wake. Il presente repertorio è dedicato alla presenza del cinema e dei film (ma anche dei registi e degli attori) nell'ultimo romanzo joyciano: catalogo provvisorio e al tempo stesso ipotetico, tenendo conto della molteplicità allusiva e della straordinaria apertura di un'opera che affida la sua interpretazione all'infinita pazienza e alla competente collaborazione di tutti i suoi lettori.
Recently – particularly in the last few year – critics have highlighted the importance of cinema in James Joyce's works. We can think, for instance, of the evocative role of cinematographic techniques; in addition , being a cinephile, Joyce proves to know a wide variety of films. Finnegans Wake has not been much explored from this perspective. This article aims to highlight the presence of cinema and films (but also directors and actors) in Joyce's last novel: this is a temporary and hypothetical catalogue, due to Finnegans Wake's multiple allusions and to its requiring an infinite patience and a qualified collaboration of all its readers.
Appears in Collections:Parole rubate / Purloined letters: 2014, 9

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rinaldi.pdf655.28 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons