Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1889/2390
Title: Marzo 1991: la residenza del gruppo Gorgona a Brunnenburg
Authors: Scotti, Marco
Zinelli, Anna
Issue Date: Dec-2013
Publisher: Dipartimento, Lettere, Arti, Storia e Società
Document Type: Article
Abstract: Questo articolo si propone di indagare l’affermazione di una ricezione critica di Gorgona in Italia attraverso uno specifico caso di studio, individuato nella residenza d’artista a cui hanno partecipato alcuni esponenti del gruppo presso il castello di Brunnenburg, nei pressi di Merano, organizzata dal collezionista ed editore veronese Francesco Conz in collaborazione con l’MSU di Zagabria nel 1991. Il progetto avrebbe dovuto avere come esito un’edizione - poi mai realizzata a causa di diversi ritardi e quindi della scomparsa dello stesso Conz - e precede di sei anni la prima retrospettiva monografica italiana del gruppo, ponendosi come uno dei primi momenti di apertura nel contesto italiano.
This article aims at investigating the affirmation of the critical reception of Gorgona in Italy through a specific case study, identified in the artists residence which was attended by some members of the group at the Brunnenburg castle, near Merano, organized by the collector and publisher Francesco Conz, from Verona, in collaboration with the MSU Zagreb in 1991. The project would have resulted in an edition - which has never been finished because of several delays and the subsequent demise of Conz - and took place six years before the first monographic exhibition of the group in Italy; therefore this could be considered one of the first outbreaks of the Italian context.
Appears in Collections:2013, Dossier 2. Attraversamenti di confini. Italia-Croazia tra XX e XXI secolo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
15_Scotti-Zinelli_Marzo 1991 la residenza del gruppo Gorgona a Brunnenburg.pdfArticolo1.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.