Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1889/2378
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorStrukelj, Vanja-
dc.date.accessioned2013-12-29T14:38:09Z-
dc.date.available2013-12-29T14:38:09Z-
dc.date.issued2013-12-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1889/2378it
dc.description.abstractNel quadro della complessa rete di rapporti che collegano ricerche e protagonisti delle avanguardie europee negli anni Venti, con un particolare interesse per gli interscambi tra Futurismo e Zenitismo, si focalizza l’attenzione sull’esperienza del gruppo costruttivista triestino, che vede proprio nella sala costruttivista della I esposizione del Sindacato di belle arti e del Circolo artistico di Trieste (1927) la sua realizzazione più significativa. Ripercorrendo l’itinerario formativo ed artistico di August Černigoj, e del suo allievo Edvard Stepančič, si intende verificare il significato estetico, politico, identitario che assume il recupero della lezione costruttivista da parte di un artista sloveno, attivo a Trieste, nel variegato contesto culturale delle avanguardie giuliane. Considering the complex network of relationships that connects researches and protagonists from the European avant-gardes of the twenties, with a particular interest for interchanges between Futurism and Zenitism, this article will focus its attention on the experience of the Trieste Constructivist group, which has in the constructivist room of the I esposizione del Sindacato di belle arti e del Circolo artistico di Trieste (1927) its most significant achievement. Going through the formation and artistic research of August Černigoj, and of his student Edvard Stepancic, we intend to verify the aesthetic, political and identity meaning that the recover of the constructivist lesson by a Slovenian artist, active in Trieste, assumes in the cultural context of the julian avant-gardes.it
dc.description.abstractConsidering the complex network of relationships that connects researches and protagonists from the European avant-gardes of the twenties, with a particular interest for interchanges between Futurism and Zenitism, this article will focus its attention on the experience of the Trieste Constructivist group, which has in the constructivist room of the I esposizione del Sindacato di belle arti e del Circolo artistico di Trieste (1927) its most significant achievement. Going through the formation and artistic research of August Černigoj, and of his student Edvard Stepancic, we intend to verify the aesthetic, political and identity meaning that the recover of the constructivist lesson by a Slovenian artist, active in Trieste, assumes in the cultural context of the julian avant-gardes.it
dc.language.isoItalianoit
dc.publisherDipartimento, Lettere, Arti, Storia e Societàit
dc.subjectČernigoj, Augustit
dc.subjectStepančič, Edvardit
dc.subjectGruppo costruttivista, Triesteit
dc.subjectSindacato di belle arti e del Circolo artistico di Triesteit
dc.titleNel nome del Costruttivismo. Storie di s/confine tra Italia e Jugoslavia negli anni Venti.it
dc.typeArticleit
dc.subject.miurL-ART/03it
Appears in Collections:2013, Dossier 2. Attraversamenti di confini. Italia-Croazia tra XX e XXI secolo

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3_Vanja Strukelj_Nel nome del Costruttivismo.pdfArticolo677.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.