Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/1889/1549
Title: | La porosità dei muri. Su alcune analogie tra Walter Benjamin e Maurice Merleau-Ponty |
Authors: | Messori, Rita |
Issue Date: | 2011 |
Publisher: | Dipartimento dei beni culturali e dello spettacolo, Università di Parma |
Document Type: | Article |
Abstract: | L’idea di “porosità”, che Benjamin propone in Immagini di città, bene esprime il rapporto non di opposizione ma di co-appartenenza tra categorie spaziali e temporali, sempre pensate in relazione al
soggetto che le vive: fuori e dentro, esteriorità e interiorità, privato-pubblico, passato-presente-futuro.
Tale co-appartenenza si realizza nel passage, luogo di elezione del flâneur, figura ambivalente della Parigi ottocentesca. Egli compie il passaggio dall’immersione, estetica, nel mondo di sogno del passage, al risveglio, in quanto recupero del passato “negato”. A questo riguardo, non sono poche le
analogie con Maurice Merleau-Ponty, a partire dall’utilizzo stesso del termine “porosità” in quanto
immagine di una dialettica rivisitata, che esalta le ambivalenze della dimensione “estetica” o “precategoriale”.
L’esercizio di uno sguardo nuovo diviene necessario perché si possa, realizzando
potenzialità inespresse del passato, recuperare la profondità del presente e aprire al futuro. The idea of "porosity", proposed by Walter Benjamin in Images of cities, well expresses the concept of co-belonging, instead of being opposite, of spatial and temporal categories, always in relation with the subject experiencing them; in and out, exteriority and interiority, private-public, past-present-future. This co-belonging finds its realization in the passage, the chosen place of the flâneur, ambivalent figure of the nineteenth-century Paris. He moves from the aesthetical immersion in the dream world of the passage to the awakening, as a retaking of a "denied" past. There are several analogies with Maurice Merleau-Ponty, starting from the term "porosity" itself, as image of a revisited dialectic that magnifies the ambivalences of the "aesthetical" or "pre-categorical" dimension. Looking with new eyes becomes essential to bring back the depth of the present and to open to the future, fulfilling potentialities not expressed in the past. |
Appears in Collections: | 2011, II, 1, Muri |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
MESSORI-porosita.pdf | Articolo | 141.78 kB | Adobe PDF | View/Open |
This item is licensed under a Creative Commons License