Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1889/1538
Title: Oltre il muro: l’aspetto partecipativo nell’opera di Michelangelo Pistoletto
Authors: Charans, Eleonora
Issue Date: 2011
Publisher: Dipartimento dei beni culturali e dello spettacolo, Università di Parma
Document Type: Article
Abstract: Il seguente saggio si incentra sull’opera dell’artista italiano Michelangelo Pistoletto, con particolare riferimento alle tangibili relazioni che le sue opere stabiliscono con il muro. Dal 1962, infatti, Pistoletto sta offrendo una serie di proposte stilisticamente eterogenee a partire da una cancellazione e da uno sfondamento del muro - attraverso i cosiddetti Quadri Specchianti. Dopo i Quadri Specchianti, l’artista si muove verso un progressivo distacco dal muro, verso un’opera d’arte sempre più ‘espansa’ - attraverso installazioni ma anche azioni performative che invadono il tessuto urbano. In ogni caso viene perseguita una scelta a favore del coinvolgimento diretto del pubblico e contraria all’isolamento della produzione creativa.
The following essay focuses on the work of the italian artist Michelangelo Pistoletto, with a particular respect to those tangible relationships between his artworks and the wall. In fact, since 1962, Pistoletto is offering stylistically heterogeneous proposals starting with a delete and breaking of the wall - through the so-called Mirror Paintings. Left behind these Mirror Paintings, the artist moves on towards a progressive detachment from the wall, that is to say, towards an artwork increasingly ‘expanded’ - through installations but also performances entering the urban space. In each case, Pistoletto seems to follow a choice of direct involvement of the public, in opposition to the isolation of creative production.
Appears in Collections:2011, II, 1, Muri

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CHARANS-oltre.pdfArticolo969.11 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons