Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1889/1522
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRonchini, Giovanni-
dc.date.accessioned2010-12-20T16:06:23Z-
dc.date.available2010-12-20T16:06:23Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.citationGiovanni Ronchini, L’inganno della monade perfetta. Autoreferenzialità e intertestualità in Luigi Malerba. I, in "Parole Rubate. Rivista Internazionale di Studi sulla Citazione / Purloined Letters. An International Journal of Quotation Studies", Fascicolo n. 2 / Issue no. 2, 2010, pp. 167-183, sul sito www.parolerubate@unipr.itit
dc.identifier.urihttp://www.parolerubate.unipr.it/fascicolo2_pdf/F2-8_RONCHINI_Malerba1.pdfit
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1889/1522-
dc.description.abstractSolo raramente le letture critiche intorno all'opera di Luigi Malerba hanno preso in considerazione la questione delle fonti o dell'intertestualità, e hanno piuttosto confermato l'immagine di un autore autoreferenziale, soprattutto in virtù della propria originalità all'interno del panorama narrativo del secondo Novecento. Questo saggio intende dimostrare che tale autoreferenzialità deve essere in parte ridimensionata: se infatti Malerba cita di preferenza se stesso, è anche possibile rintracciare nei suoi testi una vasta rete di fonti e precisi rimandi a opere altrui (Svevo, Pirandello, Borges, Marquez). La volontà dell'autore di celare i propri modelli, peraltro, rientra in una precisa poetica e in una personalissima idea del romanzo.it
dc.description.abstractRarely, critical readings of Luigi Malerba's work have considered the question of the sources or, more generally, of intertextuality, confirming instead the image of a self-referential author, due especially to his remarkable originality within the narrative survey of late twentieth century. This essay aims to suggest that this self-referentiality should be verified and, at least, partly reconsidered. In fact, whereas on the one hand, Malerba refers mostly to himself, repeating his own themes, scenes, characters, and language, on the other hand, in his works it is possible to find out a wide network of documentary sources, and accurate and provable references to works of other authors, such as Svevo and Pirandello or Borges and Marquez. Also, it is possible to suppose that the author's will to conceal his models is suitable to a precise poetic and answers to a precise idea of the novel function as well.it
dc.language.isoItalianoit
dc.rights© Giovanni Ronchini, 2010it
dc.subjectMalerba, Luigiit
dc.subjectReferences to works of other authorsit
dc.titleL’inganno della monade perfetta. Autoreferenzialità e intertestualità in Luigi Malerba. Iit
dc.typeArticleit
dc.subject.miurL-FIL-LET/11it
dc.description.fulltextopenen
Appears in Collections:Parole rubate / Purloined letters: 2010, 2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8-Ronchini.pdf306.48 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons