Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/1889/1506
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorPietri, Susi-
dc.date.accessioned2010-09-27T13:33:00Z-
dc.date.available2010-09-27T13:33:00Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.citationSusi Pietri, La seconda visione. Wilde cita Balzac. I, in "Parole Rubate. Rivista Internazionale di Studi sulla Citazione / Purloined Letters. An International Journal of Quotation Studies", Fascicolo n. 1 / Issue no. 1, 2010, pp. 1-10, sul sito www.parolerubate@unipr.it.it
dc.identifier.urihttp://www.parolerubate.unipr.it/fascicolo1_pdf/pietri.pdfit
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1889/1506-
dc.description.abstractOscar Wilde, “lettore di Balzac” in Balzac in English, The Decay of Lying, e in diversi altri saggi e conversazioni immaginarie, sperimenta una pratica particolarmente trasgressiva della citazione, riscrivendo e rileggendo auto-letture dello stesso Balzac e letture balzachiane di altri scrittori, come Charles Baudelaire, Théophile Gautier e Algernon Charles Swinburne, fino a trasformare la manipolazione delle citazioni in reinvenzione estetica. L'inserzione di temi e personaggi della Comédie humaine nelle proprie opere saggistiche e dialogiche risponde a una complessa strategia di “riappropriazione” dell'eredità balzachiana, attraverso l'esplorazione del potere performativo della “maschera”, l'uso sistematico di paradossi critici, la poetica del “plagio” e del “plagio vivente” in quanto “citazione a rovescio” dell'Arte da parte della Vita e viceversa.it
dc.description.abstractOscar Wilde, “reader of Balzac” in Balzac in English and in The Decay of Lying, as well as in other essays and imagined conversations, tests an especially transgressive practice of quotation, rewriting and rereading both Balzac's self-readings and the readings of Balzac made by other writers, such as Charles Baudelaire, Théophile Gautier and Algernon Charles Swinburne. In this way, Oscar Wilde transforms the manipulation of quotations into a new aesthetic invention. Indeed, by inserting themes and characters taken from the Comédie humaine in his own essays and dialogues, Wilde follows a complex strategy to take possession of Balzac's inheritance and explores the performative power of the “mask”, the systematic use of critical paradoxes, the poetics of “plagiarism” and of “living plagiarism” as “reverse quotation” of Art by Life and vice versa.it
dc.language.isoItalianoit
dc.rights© Susi Pietri, 2010it
dc.subjectWilde, Oscar. Balzac in Englishit
dc.subjectBalzac, Honoré de. Comedie humaineit
dc.subjectQuotationsit
dc.subjectWilde, Oscar. The decay of lyingit
dc.titleLa seconda visione. Wilde cita Balzac. Iit
dc.typeArticleit
dc.subject.miurL-LIN/10it
dc.subject.miurL-LIN/03it
dc.description.fulltextopenen
Appears in Collections:Parole rubate / Purloined letters: 2010, 1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
8-Pietri.pdf73.05 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons